Elektronické faktúry a ich vedenie v účtovníctve – časť 1

Zákonná úprava je pre daňového poplatníka aj štátneho úradníka vcelku jasná a zrejmá. Možno len preto, že sa jedná o problematiku použitia moderných technológií, s tým súvisí aj väčší konzervatívnosť, až úzkostlivosť výkladu Generálneho finančného riaditeľstva, vrátane niektorých správcov dane pre vedenie účtovníctva.

Čo je zásadné a dôležité? Aké sú trendy?

Nová smernica EÚ v tejto veci stavia na roveň zaobchádzanie s dokladmi v papierovej a elektronickej podobe. Zrovnoprávnenie elektronickej a papierovej faktúry je súčasným trendom. Moderné technológie k tomu nabádajú a Česká republika sa zaviazala k implementácii tejto smernice do svojho právneho poriadku do konca roka 2012.

Už dávno neplatí, že doklad musí mať nezmyselné pečiatka a podpis.

Zahraniční podnikatelia sa roky čudujú, čo nás vedie k tomu lipnutiu na všetkých náležitostiach dokladov. A majú samozrejme od samého začiatku pravdu. Faktúra dodávateľa z USA bola, je a bude pre nás zdrapom papiera, pretože na nej z nášho “rakúsko-uhorského” hľadiska chýba snáď všetko. Mať doklady ako zo škatuľky  “cifrošpióna” z FÚ však ešte neznamená, že sme ostatným krajinám za vzor. A samozrejme, že nie sme. Ba naopak, na základe prieskumu EÚ sme spoločne s novými členskými štátmi EÚ najvýznamnejšími daňovými delikventami na trhu EÚ. Staré krajiny Európskej únie sa nestačí čudovať kreatívnemu prístupu podnikateľov z novo pristúpených krajín.

Čo je dôležité pre správne zaúčtovanie, daňový charakter a prípadný nárok DPH?

No samozrejme, že nie je tak dôležitá forma dokladu, ale formálna správnosť. Ako doklad vyzerá, či má všetky náležitosti, či je preložený, alebo zostáva len v elektronickej podobe.

To, čo je predovšetkým dôležité, je vecná správnosť, skutočnosť, realita. Niečo som si objednal, nakúpil a použil. A to v súvislosti s dosiahnutím, zabezpečením a udržaním mojich príjmov. Toť všetko. (Prípadné chýbajúce náležitosti dokladu je možné doplniť aj dodatočne.)

Samozrejme pozor na aktuálnu úpravu Zákona o DPH – je bohužiaľ nelogicky striktnejšie v oblasti nárokovania odpočtu z nakúpených prijatých zdaniteľných plnení. A to sa samozrejme týka aj elektronických faktúr.

About admin

publikujem len to, čo viem

Posted on 15. novembra 2011, in Účtovníctvo and tagged . Bookmark the permalink. Komentáre vypnuté na Elektronické faktúry a ich vedenie v účtovníctve – časť 1.

Komentáre sú uzavreté.